Obejrzyj uważnie wideo z gry Uncharted 4 i zwróć uwagę na wybuch.
Obejrzane?
Czy chcesz rozpocząć pierwsze demo?
Obejrzyj uważnie wideo z gry Uncharted 4 i zwróć uwagę na wybuch.
Obejrzane?
Nigdy nie jesteś całkowicie gotowy; najlepszy czas, aby zacząć, to teraz. Odśwież stronę.
Dostrzegłeś/aś coś z wymienionych rzeczy?
Zmierzmy stoperem, ile czasu zajmie dźwiękowi dotarcie do bohaterów.
Czas wyniósł \(t = 1,\!376 \, \mathrm{s} \).
Prędkość dźwięku w bardzo upalny dzień wynosi około \(350 \, \frac{\mathrm{m}}{\mathrm{s}}\).
Która opcja poprawnie oblicza odległość od wieży do bohaterów?
Wskazówka: mając pewne tempo (np. prędkość pobierania \( 2 \) megabajty na sekundę) oraz ilość czasu (np. \( 10 \) sekund) możesz obliczyć przyrost mnożąc jedno przez drugie (ilość pobranych danych to \( 20 \) megabajtów).
Patrząc na obrazek, dystans \( 0,\!5 \, \mathrm{km} \) wydaje się realistyczny. Dla porównania wysokość dwóch Pałaców Kultury i Nauki wynosi niecałe \( 0,\!5 \, \mathrm{km} \).
Jest jeszcze jeden mały problem.
A skąd w ogóle znamy prędkość dźwięku?
Wystarczy, że staniesz w odpowiednio cichym miejscu \( 350 \) metrów od jakiejś góry i wydasz szybki głośny krzyk. Fala dźwiękowa w postaci echa doleci do ciebie w ciągu \( 2 \) sekund. Korzystając z podobnej koncepcji, w pełnej wersji serwisu znajdziesz odległość od Ziemi do Księżyca.
Na marginesie — opóźnienia pomiędzy zobaczeniem a usłyszeniem wybuchu nie wytłumaczymy tym, że uszy są dalej niż oczy.
Podsumujmy.
W tej krótkiej aktywności odkryłeś/aś wzór, który opisuje tzw. ruch jednostajny prostoliniowy. Mówiąc po polsku — ruch po linii prostej ze stałą prędkością. W naszym wypadku był to ruch fali dźwiękowej od miejsca wybuchu do uszu bohaterów.
Wykorzystany wzór ma ogólną postać: \( s = v \cdot t \)
Gdzie: \( s \) to przebyta droga, \( v \) to tempo (czyli tutaj prędkość dźwięku), a \( t \) to czas ruchu.