W okolicach roku 2010 po Internecie krążył bardzo popularny filmik z oryginalnym hasłem „ale urwał”. Zobacz pierwsze sekundy tego filmiku, przyjrzyj się żółtemu znakowi widocznemu po prawej.
Chcesz zobaczyć filmik?
Karoseria urwana?
To znak drogowy T-9.
Na przestrzeni wielu lat pytałem wielu kierowców, czy wiedzą, o czym informuje tenże znak. Nikt nigdy mi konkretnie nie odpowiedział na to pytanie. Jakby tego było mało różne strony internetowe podają enigmatyczne wyjaśnienia typu „znak T-9 wskazuje kierującemu, jak duże jest nachylenie drogi, w stosunku do jej naturalnego przebiegu”. Absolutnie nic mi to nie mówi. A dokładnie nie mówi, jak konkretnie wykorzystać informacje ze znaku.
Podobnie enigmatyczny zapis widnieje w oficjalnym dokumencie o znakach drogowych od Ministerstwa Infrastruktury: „T-9 tabliczka wskazująca rzeczywistą wielkość wzniesienia drogi”. Tak „rzeczywiste”, że nadal nie wiem, co to znaczy w praktyce!
Jak czytam tego typu rzeczy, mam wrażenie, że ktoś specjalnie napisał coś, co brzmi „mądrze”. Czasem mam wrażenie, że część ludzkości zachłysnęła się tymi pięknymi nazwami naukowych rzeczy. I to do takiego stopnia, że niektórzy zapomnieli, jak ciężko nowicjuszom je zrozumieć. Środowisko platformy Prometeusze Fizyki odstawia na bok „lucyferyczny rozwój nauki i technologii” (psycholog Carl Jung). Skupiam się na głębokim zrozumieniu fundamentów. Nie będę na prawo i lewo rzucał pojęciami takimi jak: kwarki, akceleratory cząsteczek czy \( E=mc^2 \). Bez wiedzy podstawowej te hasła to tylko ciekawostki ubrane w szereg mądrze brzmiących słów.
Nie chcę marnować Twojego czasu, dlatego jeśli masz cel związany z fizyką, serwis dostarcza Ci szlak, który krok po kroku przeprowadzi Cię przez jej ścieżki do zrozumienia oraz wyposaży w niezbędne narzędzia matematyczne.
Właśnie, znak z napisem \( 12 \% \) przy oblodzonej szczecińskiej górce stanowi okazję, aby zastanowić się, o czym faktycznie informuje.
Intuicyjnie, jak myślisz, o czym może informować ten znak?
Niżej widać, jak wygląda taka górka. Zobacz, że na każde \( 100 \, \mathrm{m} \) przebyte do przodu, samochód wznosi się o \( 12 \, \mathrm{m} \) do góry. Albo inaczej — na każdy dystans \( x \) przebyty do przodu, samochód wznosi się do góry o \( 12 \% \) tego dystansu \( x \).
Dlaczego więc znaki drogowe mają procenty? Może łatwiej to sobie wyobrazić niż podać po prostu kąt nachylenia? Dawno temu wysłałem e-maile w parę miejsc, aby się dowiedzieć więcej o idei tego znaku. Niestety nikt mi nie odpisał. Może nie wiedzieli, co odpisać!
Przećwiczymy to.
Przed górką stoi znak pokazujący \( 7\% \).
Jeśli samochód przejedzie w poziomie \( 100 \, \mathrm{m} \), o ile metrów się wzniesie?
Przed górką stoi znak pokazujący symbol \( 9 \% \).
Jeśli samochód przejedzie w przód \(100 \, \mathrm{m} \), o ile metrów się wzniesie?
Podsumowując: jak liczymy procent z liczby? W celu obliczenia dowolnego procentu (np. \( p=40 \%=0,\! 40 \) ) z liczby ( \(x=100\) ), wystarczy wykonać mnożenie \( p \cdot x = 0,\!40 \cdot 100 = 40 \).
W pełnej wersji serwisu odkryjesz wszystko od podstaw na spokojnie, a potem zastosujesz tę umiejętność sprawdzając jak twórcom gier Control i Cyberpunk 2077 potknęła się noga na procentach. Oczywiście przeanalizujesz też kultowy tekst Anny Zawadzkiej o procentowych zawartościach tłuszczu w maśle... złe rzeczy się dzieją, jak ktoś nieznający podstaw matematyki bierze się za matematykę.
Natomiast do filmiku z kultowym “ale urwał” wrócimy parę razy, aby w końcowych modułach serwisu obliczyć współczynnik tarcia opon o śnieg oraz z jaką prędkością nastąpiło najsłynniejsze w historii Polski zderzenie Mercedesa W124 z bokiem taksówki.
Proces edukacyjny serwisu jest zbudowany jak dobre gry komputerowe, gdzie wiele razy wraca się do tego samego miejsca, ale z nowymi umiejętnościami w celu odkrycia nowych rzeczy. Daje to poczucie kontroli oraz progresji.
Enter your details below to get instant access to [enter lead magnet name here]
We process your personal data as stated in our Privacy Policy. You may withdraw your consent at any time by clicking the unsubscribe link at the bottom of any of our emails.